#TikTokMadeMeBuyIt – 4 vinkkiä somen aiheuttamaa ostohimoa vastaan

“Tiktok made me buy it” on tuttu lause monelle – eikä syyttä. Yhä useampi omistaa tavaraa, joiden ostopäätös on saanut alkunsa Tiktokia tai Instagram Reelsiä selatessa. Listasimme asiantuntijan vinkit heräteostosten välttämiseen.

Kuva: Veera Kesänen

Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksen tutkijan Essi Pöyryn mukaan Tiktokin ja Instagramin kaltaiset sosiaalisen median alustat ohjaavat tekemään heräteostoksia erityiseksi siksi, että ne kykenevät tarjoamaan käyttäjilleen tarkasti kohdennettua sisältöä. Tämän ansiosta esimerkiksi Tiktokin algoritmin suosittelemat videot sisältävät suurella todennäköisyydellä tuotteita, jotka aidosti kiinnostavat käyttäjää.

Pöyry uskoo, että Tiktokia käytetään ensisijaisesti rentoutumiseen ja viihtymiseen sekä inspiraation ja ideoiden hakemiseen. Hänen mielestään käyttäjä ei useinkaan selaile sovellusta ostohousut jalassa, mutta on siitä huolimatta, tai juuri siksi, impulssiostoksille otollisessa mielentilassa. 

“Tiktokia selatessa ajan ja paikan taju saattaa hämärtyä. Tällöin osalla ihmisistä ostoprosessin harkintavaihe hälvenee tai poistuu kokonaan, minkä vuoksi heräteostoksia tekee helposti, kun kiinnostava tuote osuu kohdalle”, Pöyry pohtii.

Lisäksi Tiktok sisältää runsaasti sosiaalisen median vaikuttajien luomaa sisältöä, joka herättää ostohaluja erityisen tehokkaasti – oli kyseessä sitten mainos tai aito suositus.

“Vaikuttajien voima perustuu siihen, että suositus tulee ikään kuin ystävältä tai ainakin ihmiseltä, johon pystyy samaistumaan tai jonka makuun ja suosituksiin luottaa”, Pöyry summaa.

Tiktok tarjoaa siis monella tapaa otollisen ympäristön heräteostosten tekemiseen. Pöyryn mukaan ostohaluja voi kuitenkin hillitä omilla valinnoillaan.

1. Siirrä ostamista seuraavaan päivään

Impulssiostamiselle ominaista on se, että tuote ostetaan hyvinkin lyhyen harkinta-ajan jälkeen. Tämän vuoksi ostoprosessin viivyttäminen saattaa olla tehokas keino ostamisen hillitsemiseen. Pöyry kehottaakin pysähtymään, kun halu jonkin tavaran hankkimiseen herää ja odottamaan ostopäätöksen tekemistä esimerkiksi yön yli.

Odottaminen saattaa paljastaa, että tuotteelle ei olekaan tarvetta.

“Monesti ostaminen unohtuu, kun päätöksen tekemistä lykkää eteenpäin. Jos on kuitenkin vielä seuraavana päivänä sitä mieltä, että kyseisen tuotteen haluaa ehdottomasti, niin sen hankinta voi olla ihan ok”, Pöyry pohtii. 

2. Tee inventaario vaatekaapille ja kosmetiikkapussille

Pöyryn mukaan TikTokin ja Instagram Reelsin tarjoamat audiovisuaaliset sisällöt saavat meidät haluamaan erityisesti visuaalisesti miellyttäviä ja ulkonäköön linkittyviä tuotteita, kuten vaatteita ja kosmetiikkaa.

Hän uskoo, että monissa tapauksissa ostohalun kohteena olevan tuotteen korvike löytyy jo ennestään omasta kaapista. TikTokia selatessa tuote saattaa tuntua maailmaa mullistavalta, vaikka todellisuudessa sen tuoma lisäarvo olisikin marginaalinen.

“Jos kaapit pursuavat vaatteita ja kosmetikkaa, niin aluksi kannattaa käydä läpi, mitä jo omistaa ja harkita sen pohjalta tuotteen tarpeellisuutta. Tämä on erityisen tärkeää, jos tavaraa tuntuu olevan jo nykyisellään liikaa”, Pöyry toteaa.

3. Laadi himotuslista

Myös ostohimon kohteiden listaamisesta saattaa olla hyötyä ostohalujen hillitsemisessä. Pöyryn mukaan niin sanottu himotuslista auttaa ymmärtämään paremmin, mitä aidosti tarvitsee ja haluaa sekä mitä ylipäätään on varaa ostaa.

“Himotuslistan avulla voi ymmärtää, että on okei himoita näitä asioita, mutta niitä kaikkia ei tarvitse silti ostaa. Lisäksi se auttaa vertailemaan, mitä kaikista vaihtoehdoista himoitsee eniten”, Pöyry selventää.

Hänen mukaansa listalta voi ostaa esimerkiksi yhden tai kaksi tuotetta riippuen siitä, miten ne istuvat omaan kuukausibudjettiin. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että vaikkapa uuden huulipunan ostaminen saattaa tuntua pieneltä menoerältä, kuluja voi kertyä yllättävän paljon, jos vastaavia pieniä hankintoja tulee tehtyä usein.

4. Vähennä sosiaalisen median käyttöä ja kuratoi sisältöä

Pöyry uskoo, että verkossa tapahtuva impulssiostaminen lisääntyi korona-aikana, jolloin sosiaalista mediaa käytettiin enemmän ja median kulutus ylipäätään kasvoi. Hänen mielestään sosiaalisen median aiheuttamaa shoppailua voikin loogisesti vähentää ruutuaikaa rajoittamalla.

“Jos sosiaalinen media aiheuttaa ostohaluja, sen selaamisen vähentäminen on yksi keino vastustaa näitä haluja. Luulen, että moni hyötyisi sosiaalisen median käytön vähentämisestä ylipäätään”, Pöyry toteaa.

Hän kannustaa käytön vähentämisen lisäksi sisällön kuratointiin.

“Jos impulssiostaminen alkaa olla ongelma, voi pohtia, kannattaako kuluttaa sellaista sisältöä ja seurata sellaisia vaikuttajia, jotka saavat aikaan ostoimpulsseja”, Pöyry pohtii.


Kuva: Sissi Pöyry

Kuka? Essi Pöyry

  • Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksen tutkija
  • Fanittaa tällä hetkellä Welcome to Wrexham -sarjaa, joka tulee Disney+:lta. Sarja kertoo walesiläisestä jalkapalloseurasta, jonka Hollywood-julkkikset Ryan Reynolds ja Rob McElhenney ostavat. On tutkinut julkkisten osaomistamia yrityksiä, joten sarja on myös tutkimuksellisesti kiinnostava.


Matleena Inget

Kestävästä kehityksestä ja kulutuksesta sekä taloudesta innostunut kauppislainen, joka on utelias ymmärtämään maailmaa ja muita ihmisiä. Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Edellinen
Edellinen

Talouden puhutuimmat: Turismi kukoistaa ja sähkötuki saanee jatkoa, mutta vakaus on loppu

Seuraava
Seuraava

YEL-uudistus on täällä! Yrittäjä, näin uudistus vaikuttaa sinuun