Suomalainen muotimerkki R/H lopettaa – “Kunpa tilanne olisi se, että liiketoimintaa haastavia tekijöitä olisi vain yksi”
Suomalainen muotibrändi R/H kertoi syyskuussa lopettavansa toimintansa muun muassa kohonneiden tuotantokustannusten ja alalle rantautuneen aleilmiön vuoksi. Muotimerkin perustaja Hanna Riiheläinen on huolissaan Suomi-muodin tulevaisuudesta.
Hanna Riiheläinen varoittaa heti puhelun aluksi huonosta yhteydestä. Hän on R/H Studion varastolla auttamassa loppuunmyynnin käytännön järjestelyissä.
Viikko ennen haastattelua Mickey ja Magic -muotokielestä sekä Bobi-tikkitakeistaan tunnettu R/H on ilmoittanut lopettavansa toimintansa ja myyvänsä varastonsa loppuun.
Lopettamispäätöksestä kertovassa tiedotteessa R/H Studio selittää päätöstään muun muassa yleisellä epävarmuudella, kotimaan markkinoiden ostovoiman heikentymisellä, kohonneilla raaka-aine-, ompelu- ja logistiikkakustannuksilla, alalle vakiintuneilla alennusmyynti-ilmiöillä ja henkilökohtaisilla syillä.
“Kunpa tilanne olisi se, että liiketoimintaa haastavia tekijöitä olisi vain yksi, kuten taloudellinen tilanne tai raaka-ainekustannusten nousu. Tässä on nyt kuitenkin pöydällä nämä kaikki asiat”, Riiheläinen toteaa.
Unelma pienestä pitäen
Riiheläinen perusti R/H Studion yhdessä Emilia Hernesniemen kanssa vuonna 2010, jolloin hän oli juuri valmistunut vaatesuunnittelijaksi ja taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto-yliopisto).
Oman vaatemerkin perustaminen oli Riiheläisen unelmien täyttymys: hän kirjoitti jo 10-vuotiaana päiväkirjaansa haluavansa isona vaatesuunnittelijaksi.
Riiheläinen on ylipäätään ihminen, joka elää ja hengittää luovuutta ja taidetta.
“Nautin todella paljon luovuudesta, ja taide on suurin inspiraationi lähde sen kaikissa muodoissa. Oli kyse sitten maalaamisesta, musiikista, tanssista tai vaikka keramiikasta”, hän kertoo.
Onnistunut design jaksaa kiinnostaa
Riiheläinen onkin päässyt toteuttamaan R/H Studion kautta kutsumustaan. Erityisen ylpeä hän on siitä, että on kyennyt luomaan Mickey-mekkojen ja Bobi-tikkitakin kaltaisia kestäviä klassikoita.
“Työni vaatesuunnittelijana on onnistunut, jos design kestää aikaa. Vastuullisuus ja siten myös se, että tuote kiinnostaa kuluttajia vuodesta toiseen, on minulle tärkeää”, Riiheläinen kertoo.
Vuodet R/H Studion kanssa ovat olleet antoisia, mutta samalla hektisiä.
“Monta vuotta yrittäjyyttä ja pienten lasten äitiyttä yhdistelleenä voin todeta, että ne muodostavat haastavan yhtälön”, Riiheläinen toteaa.
Riiheläinen kertookin, että lopettamispäätös pohjautuu osittain myös siihen, että hän haluaa olla läsnä oleva äiti.
“Olen joutunut käymään viime vuosien aikana läpi myös rankkoja asioita, minkä vuoksi osaan arvostaa aiempaa enemmän sitä, mitä minulla jo on”, hän toteaa.
Tunnistettava tuote on tärkeä osa brändiä
Riiheläiselle oli ja on tärkeää, että R/H on kaikenlaisille ihmisille sopiva vaatemerkki. Hän ajattelee ylipäätään R/H:n olevan edelleen aidosti hyvä brändi.
“Se on helposti lähestyttävä, energinen ja siinä on pilkettä silmäkulmassa. Haluaisin jollain tapaa ajatella, että se on tuonut positiivista ihmisten elämiin ja ehkä herättänyt kysymyksiä siitä, minkälaista vastuullinen design voisi olla”, Riiheläinen summaa.
Hänen mielestään R/H on onnistunut etenkin tuotteiden näkökulmasta.
“Tuotteen täytyy olla tunnistettava, arvopohjainen ja vastuullisesti tehty. Uskon, että tuotteemme ovat olleet sellaisia ja siksi sitoneet brändiä ja tuotteita niin hyvin yhteen.”
Vastuullisen Suomi-muodin tulevaisuus huolettaa
Vastuullisuus ja eettisempien käytäntöjen luominen tekstiili- ja muotialalle ovat olleet yritykselle tärkeitä asioita. Tämä näkyy muun muassa siinä, että tuotteet on tuotettu lähellä Tallinnassa.
Lähituotanto ei ole kuitenkaan halpaa, mikä asettaa haasteita pienten suomalaisten vastuullisten merkkien toiminnalle.
Riiheläisen mukaan erityisen ongelmallista on isojen ketjujen alalle tuoma käytäntö, jossa uutta mallistoa myydään alehinnalla jo melko nopeasti sen julkaisun jälkeen.
Kuluttajat ovat tottuneet jatkuviin alennuksiin, joten käytännössä myynti vetää ilman alennusta heikosti – varsinkin nykyisessä taloustilanteessa.
Isojen ketjujen katteet kestävät jatkuvat alennusmyynnit, pienempien merkkien eivät. Kun yhtälöön lisää vielä liiketoiminnan kasvaneet kustannukset ja yhä vaikeammin ennustettavissa olevan kuluttajakäyttäytymisen, ei yhtälö ole helppo.
Riiheläisen mukaan saman haasteen kanssa painivat myös monet muut suomalaiset pienet merkit.
“Olisihan se mahdollista, että tuottaisimme tuotteemme jossain kaukana isommalla volyymilla, mutta resurssimme eivät riittäisi siihen. Eikä se olisi kestävää tai sellaista bisnestä, jota haluan tehdä”, Riiheläinen sanoo.