Reissumies-leivän logo puhuttaa sosiaalisessa mediassa, mutta rikkooko uusi logo maskuliinista mieskuvaa tarpeeksi? – “Rooli ei muutu vaihtamalla näyttelijää, vaan muuttamalla roolia”

Marraskuun ajan Fazerin Reissumies-leivän logon kasvoina ovat transsukupuolinen inklusiivisuuskonsultti Dakota Robin, etniseen vähemmistöön kuuluva rap-artisti Pastori Pike, sekä päihdeongelmistaan julkisuudessa puhunut kiekkolegenda Marko Jantunen. Taustalla on Fazerin halu kampanjoida monimuotoisemman mieskuvan puolesta. 

Kuva: Aino-Maija Makkula.

Reissumiehen logomuutos on herättänyt runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa. Reissumiehen brändistä vastaava Ari Ahola kertoo Helsingin Uutisten haastattelussa, että jotkut ovat logomuutoksen myötä uhanneet boikotoida tuotetta. Twitterissä esimerkiksi Jethro Rostedt ja perussuomalaisten entinen kansanedustaja Reijo Tossavainen kritisoivat muutosta ihmettelevään sävyyn. 

“Tähän saakka Reissumies on ollut hyvää, perinteistä suomalaista ruisleipää. Nyt siihen sotkettiin monikulttuurisuus. Leivästä meni maku”, Tossavainen kirjoittaa Twitter-tilillään. 

Helsingin yliopiston sukupuolentutkimuksen tutkijatohtori Julian Honkasalo toteaa, että suurin osa vihamielisten Twitter-päivitysten tekijöistä on poliittisesti konservatiivisia tai nationalistisia aatteita puoltavia. Honkasalon mukaan kritisoinnissa ja vihapuheessa on kuitenkin kyse ennemminkin sosiaalisesta mediasta kuin itse logomuutoksesta.  

“Reissumies-leivän logomuutokseen kohdistunut vihapuhe kertoo enemmän siitä, että keskustelu sosiaalisessa mediassa on polarisoitunutta. Aihe kuin aihe herättää somessa negatiivisia kommentteja”, Honkasalo sanoo. 

“Suvaitaan nyt hetki, niin kohta ei enää tarvitse”

 Honkasalo kertoo, että toisaalta kritiikkiä logomuutoksesta on tullut myös vähemmistötaustaisilta ihmisiltä. 

“Suhtautuminen on vaikeampaa, kun vähemmistö alkaa itse kritisoimaan sellaista kampanjaa, johon on kuitenkin otettu vähemmistöön kuuluvia ihmisiä mukaan. Toisaalta kukaan uudessa logossa ei edusta esimerkiksi seksuaalivähemmistöä. Voitaisiin siis kyseenalaistaa, onko logomuutos edes tarpeeksi rohkea – rikkooko se maskuliinista mieskuvaa tarpeeksi”, Honkasalo toteaa. 

Samoilla linjoilla Honkasalon kanssa on valtakunnan ykköshomoksi itseään tituleeraava Eino Nurmisto, joka käsittelee logomuutosta Instagram-tilillään. 

“Synkäksi vetää vahva viesti määräaikaisesta kampanjasta, ei pysyvästä linjauksesta: suvaitaan nyt hetki, niin kohta ei enää tarvitse”, Nurmisto kirjoittaa postauksessaan. 

Nurmiston mielestä miehen ja reissumiehenkin rooli on edelleen liian ahdas. 

“Mies roolin sisällä voi vaihtua, olla jopa musta tai sukupuolivähemmistöä, mutta itse rooli on sama: perinteinen ja ahdas. Rooli ei muutu vaihtamalla näyttelijää, vaan muuttamalla roolia.” 

Aino-Maija Makkula

Tamperelaistunut maailmanmatkaaja, joka innostuu kaikesta ja inspiroituu aikaisin aamulla.

Edellinen
Edellinen

Mikä on startup-ekosysteemi ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut?

Seuraava
Seuraava

Vertailussa AOT ja OST – Tilien 5 merkittävintä eroa