Näkökulma: Trump, somejätit ja valta – kuka ohjaa ketä?

Sosiaalisen median jättiläiset näyttävät taipuvan yhä enemmän poliitikkojen pelinappuloiksi. Trumpin ja somealustojen välinen vääntö on vaikuttanut siihen, mitä sisältöä meille näytetään – ja tämä kehitys on näkyvissä myös täällä, vaikka emme ole häntä äänestäneet. Miten yksittäiset johtajat ja algoritmit heiluttavat sosiaalisen median kulmakiviä, pohtii YK-nuorisodelegaatti Adina Nivukoski.

Kannustan kiinnittämään huomiota siihen, miten alustojen uudet linjaukset vaikuttavat omaan tiedonsaantiin, kirjoittaa Adina Nivukoski. Kuva: Jami Ivanoff

Sosiaalinen media lisää jatkuvasti kuplaantumista. Algoritmien ja demokratian välinen monimutkainen suhde on kohdannut haasteita jo pitkään. Algoritmit ohjaavat meidät sisältöjen pariin, jotka eivät ainoastaan vastaa kiinnostuksenkohteitamme, vaan myös vahvistavat ennestään omaksuttuja mielipiteitämme.

Alustojen maailma on kuitenkin murroksessa, ja Yhdysvaltojen presidentinvaalit vain kiihdyttivät tätä kehitystä. Mitä siis tapahtuu? 

Muutama viikko sitten TikTok kiellettiin pitkän odotuksen jälkeen Yhdysvalloissa. Monet sisällöntuottajat olivat jo ehtineet jättää jäähyväiset alustalle, kun yllättäen sovellus lähettikin notifikaation jokaiselle noin 150 miljoonalle yhdysvaltalaiselle käyttäjälleen: presidentti Trump oli astunut väliin ja pelastanut tilanteen. Hänen ansiostaan sovelluksen käyttö on jälleen sallittua.

Minua pelottaa. Mutta miksi?

Kyse on laajemmasta kehityksestä

Trumpin ja somealustojen välinen taistelu ei ole uusi asia. Vaalien jälkeen Metan omistaja Mark Zuckerberg – eli Instagramin ja Facebookin perustaja – ilmoitti palauttavansa alustoilleen 'ilmaisunvapauden' ja poistavansa faktantarkistuksen käytöstä. Aiemmin Trump on jopa uhannut Zuckerbergia vankeudella.

Jotkut saattoivat jo huomata, että Trumpin valtaannousun jälkeen Metan omistamassa Instagramissa alettiin piilottaa Trumpin vastaisia poliittisia sisältöjä. Lisäksi esimerkiksi hashtagit #reproductiverights (eli lisääntymisoikeudet) ja #prochoice oli piilotettu, kun taas #prolife säilyi näkyvissä. 

Metan aikaisempi linjaus vaikuttaa ristiriitaiselta: jatkossa alustalla on sallittua kutsua naisia talousesineiksi, mutta sisältö naisten oikeudesta päättää omasta kehostaan piilotetaan.

Ongelmia syntyy, kun somealustojen toimintalogiikka ei ole läpinäkyvää

Entinen Twitter, nykyinen X, on Trumpin ystävän ja liittolaisen Elon Muskin omistuksessa muuttunut merkittävästi. Musk on käyttänyt kanavaansa tukeakseen esimerkiksi Saksan äärioikeistoa, sallinut vihapuheen leviämisen eri vähemmistöryhmiä kohtaan sekä jäädyttänyt Muskia kritisoineiden käyttäjien tilejä. 

Näin ollen Yhdysvalloissa yksi poliittinen johtaja on onnistunut vaikuttamaan jokaisen maailman suurimman sosiaalisen median palvelun toimintaan. Tämä on erityisen merkittävää, sillä vietämme suuren osan ajastamme juuri näiden alustojen parissa. Ei ole siis lainkaan yhdentekevää, että sovellukset lähettävät ilmoituksia Trumpin tai kenenkään muun päättäjän nostamiseksi.

Oletko tästä kehityksestä tietoinen? Kannustan seuraamaan tilannetta ja kiinnittämään huomiota siihen, miten alustojen uudet linjaukset vaikuttavat omaan tiedonsaantiin. EU:ssa säätely on kuitenkin tiukempaa, mikä tuo jonkinlaista tasapainoa näihin muutoksiin.

Yksi mahdollisuus on myös pohtia, haluaako algoritmit laittaa esimerkiksi pois päältä. Tähän ohjeita antaa esimerkiksi Sitra. Kuitenkin teknologiajättien säätelyyn voimme vaikuttaa parhaiten EU-tasolla, eikä tätä mahdollisuutta kannata jättää käyttämättä.

Alustojen kehitys vaikuttaa meihin täälläkin, vaikka emme esimerkiksi ole äänestäneet Trumpia.

Adina Nivukoski

Kirjoittaja on YK-nuorten puheenjohtaja.

Edellinen
Edellinen

Rahahäpeä ystävyyssuhteissa koskettaa etenkin nuoria naisia

Seuraava
Seuraava

Vuosi 2025 sijoittajan silmin: Yhdysvallat kasvaa, megatrendit pitävät pintansa ja konfliktit luovat epävakautta