Instagramin suositut meemitilit opettavat työstä, taloudesta ja rahasta – Mitkä ovat niiden 3 tärkeintä oppia?

Parhaimmillaan some opettaa uutta, inspiroi ja auttaa ymmärtämään erilaisia todellisuuksia. Lisäksi se voi kasvattaa empatiaa erilaisten ihmisten välillä! Mimmien toimittaja Iines Joronen kertoo, mitä hän on oppinut Instragramin suosituilta meemitileiltä työstä, rahasta ja taloudesta.

Kuva: Mimmit sijoittaa

Oppi 1: Moni kokee kuuluvansa keskiluokkaan – ja sen elämä on melko huoletonta

Vainkeskiluokkajutut on suomalaiseksi Instagram-tiliksi varsin suuri. Yli 250 tuhatta seuraajaa kertoo jotain siitä, että vainkeskiluokkajutut on onnistunut tavoittamaan ison osan suomalaisia ja mahdollisesti kuvaamaan monen arkea samastuttavasti. Voisiko tästä jopa päätellä, että moni kokee kuuluvansa keskiluokkaan?

Keskiluokkaisuuden määritelmä ei ole ihan yksiselitteinen, ja tulotason lisäksi siihen liitetään usein muitakin tekijöitä, kuten kulttuurinen tai sosiaalinen pääoma, jota on voinut kerryttää esimerkiksi kouluttautumalla. Keskiluokka on nimensä mukaisesti keskellä, esimerkiksi tulotasolla tarkasteltuna kaikkein köyhimpien ja rikkaimpien välissä.

Vainkeskiluokkajutut-tilillä vitsaillaan arkisista monen elämää koskettavista asioista. Töistä, arjen askareista, sähkön hinnasta, Rodoksen lomista ja “live love laugh” -sisustuksesta. Meemit parodioivat suomalaista keskiluokkaista elämäntapaa. 

Moni saattaa tunnistaa meemeistä itsensä tai läheisensä, mutta vaikka keskiluokkaisuus ei tuntuisi samaistuttavalta, antaa tili mahdollisuuden kurkistaa maailmaan, jossa ihmisillä asiat ovat sen verran hyvin, ettei energiaa mene esimerkiksi toimeentulosta murehtimiseen tai maailmantuskan potemiseen, vaan elämä pyörii lähinnä oman melko huolettoman arjen ympärillä.

Ja täten vainkeskiluokkajutut onnistuvat opettamaan sen, mistä keskiluokkaisuudessa on ehkä pohjimmiltaan kyse. Se on esimerkiksi sitä, kun taloudellinen tilanne ja elämä muutenkin on niin vakaata, että voi oikeasti keskittyä elämän pieniin asioihin, kuten hyvän viinin valintaan tai pölynimureiden vertailuun. Arki saattaa olla tasaista työntekoa, mutta sitä piristävät ajoittaiset lomamatkat, laadukkaat merinovillavaatteet tai vaikka jokin elämää helpottava hankinta, kuten markkinoiden uusin varsi-imuri.

Oppi 2: Suomessakin on monenlaista köyhyyttä, eikä kapitalismi pelasta kaikkia

Pikakahvimemegirl on yli 30 tuhannen seuraajan Instagram-tili, joka on täynnä terävää yhteiskuntakritiikkiä, erityisesti kapitalismikritiikillä höystettynä. Julkaisut ovat kantaaottavia meemejä, joiden kuvina hyödynnetään erityisesti 2000-luvun estetiikkaa.

Huumori syntyy siitä, että kantaaottavat tekstit on laitettu värikkäillä fonteilla Paris Hiltonin, Kim Kardashianin tai jonkun muun megarikkaan ja kauniin henkilön kuvan päälle. Syntyy tietynlainen kontrasti, kun esimerkiksi painava talouspolitiikan kritiikki ja aiheeseen sinällään liittymätön kuva esitetään yhdessä.

Tilillä kuvataan köyhän ihmisen arkea ja köyhyyden aiheuttamia haasteita sekä puututaan yhteiskunnan rakenteellisiin ongelmiin, mutta tehdään myös huumoria yhteiskuntamme järjettömyyksistä.

Meemit voivat olla niin samaistuttavaa vertaistukea kuin uusia näkökulmia tarjoavia avauksia, riippuen siitä, millaisesta asemasta ihminen niitä katsoo.

Mitä paremmassa taloudellisessa asemassa olet, sitä kauempana olet todennäköisesti pikakahvimemegirlin kuvailemasta arjesta – ja siksi juuri sinun kannattaisi sitä seurata.

Tili opettaa mielestäni ennen kaikkea sen, ettei edes Suomi jonkinasteisena hyvinvointivaltiona onnistu tarjoamaan kaikille riittävää elintasoa, ja kyse on ennen kaikkea rakenteellisesta ongelmasta.

Oppi 3: LinkedIn-postauksista ja hienoista titteleistä ei kannata tuntea kateutta

Finanssiveli tekee meemejä työelämästä ja parodioi erityisesti helsinkiläisten milleniaalien tietotyöläisten arkea.

Paikoittain itseironisesti Finanssiveli tekee huumoria työelämän pienistä asioista, kuten siirappisista linkkaripäivityksistä, jotka eivät kiinnosta ketään, etäpäivien saamattomuudesta sekä työpaikkaihastuksista.

Huumori syntyy ennen kaikkea samaistuttavuudesta. Erityisesti tilillä kuvatut työpaikkojen stereotyyppiset hahmot ovat oivaltavia, sillä moni varmasti tunnistaa niitä myös omalta työpaikaltaan.

Sen lisäksi, että meemit antavat kuvaa siitä, millaista työelämä voi olla, opettavat ne katsojalleen tiettyä rentoutta, sillä tili ei varsinaisesti glorifioi grindauskulttuuria, vaan suhtautuu huumorilla työelämän ja yritysmaailman pöhinään.

LinkedInissä ihmiset jakavat onnistumisiaan ja saavutuksiaan – eikä siinä ole mitään väärää – mutta työelämä ei ole aina niin hohdokasta tai ura nousujohteista, mitä ulospäin annetaan ymmärtää.

Eli jos olet joskus kokenut olevasi hukassa oman urasi suhteen ja linkkarista lukemasi puolituttujen ylennykset ja hienolta kuulostavat tittelit ovat lähinnä ahdistaneet, sinun on hyvä ymmärtää, että et ole yksin, ja niiden taakse saattaa verhoutua paljon myös sellaista, jossa ei ole mitään kadehdittavaa. 

Iines Joronen

Globaaleista ilmiöistä kiinnostunut valtsikalainen, joka inspiroituu intuitiokorteista ja kovista treeneistä. Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Edellinen
Edellinen

Kauhistuttaako ajatus 9–17 toimistotöistä? Kyse on arvojen muutoksesta

Seuraava
Seuraava

Lakot pysäyttivät Suomen – Ymmärrä, mistä on kyse