Diili-kilpailija Dora Palmroos tekee töitä intohimonsa parissa ja toteuttaa itseään – ”Positiivinenkin stressi uuvuttaa”

”Diili on aina ollut se tosi-tv-ohjelma, johon lähtisin, jos johonkin”, kertoo Dora Palmroos. Innostuva yrittäjä, tuotekehitysvastaava ja somepersoona kertoo tiestään kauppakorkeakoulusta sosiaalisen median yrittäjäksi ja Diili-ohjelman kilpailiijaksi.

Tinja Hokkanen, teksti

Joey Palmroos, kuvat

”Diili on aina ollut se tosi-tv-ohjelma, johon lähtisin, jos johonkin”, kertoo Dora Palmroos. Innostuva yrittäjä, tuotekehitysvastaava ja somepersoona kertoo tiestään kauppakorkeakoulusta sosiaalisen median yrittäjäksi ja Diili-ohjelman kilpailiijaksi.

Internetmarkkinointipalvelu Boksin tuotekehityksestä vastaava ja omaa sosiaalista mediaa ylläpitävä yrittäjä Dora Palmroos ei lukiosta päästyään tiennyt tarkkaan, mitä haluaisi aikuisena tehdä. Palmroos haki Turun kauppakorkeakouluun tavoitteenaan pysyvä ja hyväpalkkainen työ. Tavattuaan nykyisen aviomiehensä Palmroos alkoi työskennellä miehensä kanssa, ja huomasi löytäneensä kiinnostuksen sosiaalista mediaa kohtaan.

”Matkustelimme tuolloin paljon yhteistöiden merkeissä ja puolisoni kehotti tekemään Instagram-tilistäni julkisen. Mietin, että ketä muka kiinnostaisi minun juttuni somessa”, Palmroos muistelee.

Naisella on nykyään Instagramissa yli 31 600 seuraajaa ja Youtubessa noin 14 600 tilaajaa. Palmroosin somesisällön perusta on oman arjen rehellinen ja avoin jakaminen. Somevaikuttaja-sanaan hän suhtautuu varovaisesti.

”Minä lähinnä vain jaan asioita. On katsojan ja seuraajan päässä, miten se kehenkin vaikuttaa”, Palmroos pohtii.

Aktiivisen some-uran ja niin sanotun päivätyön yhdistäminen luo välillä haasteita, mutta kummastakaan Palmroos ei luopuisi.

”Aiemmin yritin pitää some-minäni erillään siitä persoonasta, joka olen vakituisessa työssäni. Sittemmin olen ymmärtänyt, ettei aktiivisuuteni sosiaalisessa mediassa tee minusta huonompaa päivätyössäni, tai toisinpäin”.

Diili antoi tärkeitä oppeja arkielämään ja työhön

Palmroos innostuu uusista haasteista. Hän on mukana parhaillaan televisiossa pyörivän Diilin uusimmalla kaudella. Mahdollisuus päästä kehittämään omaa bisnesideaa sai hänet hakemaan ohjelmaan.

”Diili on aina ollut se tosi-tv-ohjelma, johon lähtisin, jos johonkin. En kuitenkaan haluaisi kilpailla työpaikasta, joka ei minua kovasti kiinnostaisi. Tällä kaudella mielenkiintoista on se, että siinä kilpaillaan oman idean toteuttamisesta”, Palmroos kuvailee.

Tv-ohjelma antoi Palmroosille paljon tärkeitä oppeja, joita hän on ottanut osaksi jokapäiväistä elämäänsä. 

”Diilissä aikataulut ja paineet ovat tosi kovat. Kun palasin normaaliin päivätyöhön, oikein yllätti, että jonkin asian tekemiseen on viikko aikaa. Diilissä jokainen tehtävä toisensa perään kyllä loi itsevarmuutta siihen, että jos tähän pystyn, pystyn mihin vaan.”

Diili-matka oli Palmroosille opettavainen mutta myös hyvin rankka. Läheskään kaikki tunteet ja tilanteet eivät kotikatsojalle välity.

”Yhden tehtävän aikana sain lopulta paniikkikohtauksen ja lähdin johtoryhmästä itkien. Ulospäin se varmasti näytti vain siltä, että olen tässä koko sydämestäni mukana, kuten olen sanonutkin olevani.”

Tilanteen aiheuttamat häpeän tunteet ihmetyttävät Palmroosia jälkeenpäin.

“Miksi meidän pitäisi jotenkin hävetä sitä, että näytämme tunteemme? Miksi ihmisen aina pitäisi selittää reaktioitaan?”

”Kannattaa tehdä sitä, mistä tykkää ja lähteä kokeilemaan”

Palmroos vaihtoi yrityksensä toiminimestä osakeyhtiöksi vuonna 2020. Hän ei ollut kuitenkaan haaveillut yrittäjyydestä. Opiskeluaikana hänen tavoitteensa oli valita varmimmat kurssit ja valmistua yliopistosta mahdollisimman hyvillä arvosanoilla. Palmroos ei ollut myöskään ajatellut, että tulisi työskentelemään sosiaalisen median parissa.

”On jopa vaikeaa sanoa, mikä lopulta johti mihinkin. Puolisoni kautta huomasin, että työ voi olla itselle merkityksellistä ja mieleistä”, Palmroos summaa.

Palmroos huomasi haluavansa jakaa kokemuksiaan. Vuonna 2018 hän perusti yrityksen, joka keskittyy hänen omaan sosiaaliseen mediaansa. Hän aloitti Youtube-videoiden kuvaamisen vuosi sitten puhelimella, ja kannustaakin yrittäjyydestä kiinnostuneita kokeilemaan kiinnostavia asioita.

”Mulla on tapana innostua monista asioista. Kun huomaakin tykkäävänsä jostakin ja haluaa jatkaa sitä pitkäjänteisemmin, sitten siihen voi panostaa enemmän.”

Palmroos kannustaa myös yhteistyöhön. Kauppatieteiden maisterina hänen taitonsa riittäisivät hyvin oman kirjanpidon tekemiseen. Palmroos kuitenkin huomasi, että se vie paljon energiaa ja on kuluttavin osa työtä, joten hän palkkasi kirjanpitäjän.

”On helpompi pysyä motivoituneena siihen mitä itse tekee, kun pyytää muilta apua kuormittavimpiin hommiin.”

Hän muistuttaa, ettei kaikkea tarvitse jaksaa tehdä yksin.

”Vaikka tekee työtään kuinka intohimoisesti tahansa, ei kaikkea tarvitse tehdä yksin. Positiivinenkin stressi uuvuttaa”, Palmroos summaa.

Tinja Hokkanen

Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Edellinen
Edellinen

Ukrainan kriisi on kannustanut lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen ennätyssummia – montako euroa päätyy apua tarvitseville?

Seuraava
Seuraava

Kodin sisustukseen ja designiin sijoittaminen on taitolaji, jonka voi oppia