Kodin sisustukseen ja designiin sijoittaminen on taitolaji, jonka voi oppia

Mainos: Franckly

Kannattaako kodin sisustukseen ja designiin sijoittaa? Francklyn liiketoiminnan kehityspäällikkö Lotta Kuuteri kertoo omista kokemuksistaan ja antaa vinkkejä sijoittamiseen designin ja vintagen kentällä.

Francklyn tuotteet ihastuttavat myös Mimmien kesäterassilla. Kuva: Mimmit sijoittaa -media

Olen kirppishaukka, jolla onni on toisinaan matkassa mukana. Vuoden alussa löysin kirpputorilta kauan etsimäni Maija Heikinheimon 1930-luvulla suunnitteleman Apu-pöydän. Pöydän hinta oli tuolloin varsin kohtuullinen. Hetki sitten luin artikkelin Helsingin Sanomista, että pöytä oli myyty Helanderin huutokaupassa kuusinkertaisella hinnalla! 

Kun sijoitat sisustukseesi – taiteeseen tai designiin – oman intohimon ja kiinnostuksen tulisi olla painavin tekijävalinnoissa. Potentiaalista arvonnousua on mielekkäämpää seurata, kun on kiinnostunut omistamistaan tuotteista. Design-helmien trendit muuttuvat samaan tapaan kuin osakemarkkinat, molemmat ovat arvaamattomia. Rumaa design-tuolia ei siis kannata hankkia vain sijoitusmielessä.

Design-klassikot ovat turvallinen sijoituskohde

Turvallisinta on sijoittaa käytännölliseen, kestävään ja ajattomaan muotoiluun, joka on ehtinyt lunastaa paikkansa klassikkona. Poikkeuksia ovat kausivärit ja tuotannosta poistuneet tuotteet. Parhaimmassa tapauksessa erikoisvärit voivat tuplata hintansa vuosien kuluessa.

Yksi Francklyn seuratuimmista tuotteista on tuotannosta poistunut Iittalan messinkinen Nappula-kynttilänjalka. Nopeimmillaan sellaisen kauppa on toteutunut tänä vuonna muutamassa minuutissa! 

Finnish Design Shopin ja Francklyn toimitusjohtaja Teemu Kiiskeä lainaten: “Kun osakemarkkinat ovat epävakaat, designin arvo säilyy ja kasvaa.”

Kannattaako valita vintage-aarre vai uustuotantoa?

Oli kyse sitten vintage-aarteista tai uustuotannon design-helmestä, huomioi aina materiaalit. Ennen ostopäätöstä kannattaa pohtia tarkkaan, kestääkö tuote aikaa muutenkin kuin ulkonäkönsä puolesta. 

Hyvin suunniteltu ja valmistettu design-tuote kestää sukupolvelta toiselle. Esimerkkinä kestävästä tuotteesta ovat Alvar Aallon suunnittelemat ja Artekin valmistamat tuolit ja jakkarat, joiden arvo design-harrastajien silmissä vain kasvaa tuotteen patinoituessa. Esineeseen liittyvällä tarinalla on usein myös arvoa nostava vaikutus, oli kyseessä sitten perintökalleus tai rajattuna eränä valmistettu tai numeroitu kaluste. 

Jos tuote on tarkoitus jossain vaiheessa myydä, on jälleenmyyntiarvo syytä selvittää jo ennen kauppoja. Käytettyjen materiaalien lisäksi jälleenmyyntiarvoon vaikuttavat brändi, suunnittelija, tuotantoerä ja saatavuus. 

Välillä brändit tuovat myös aiemmin valikoimassa olleita tuotteita uudistuotantoon. Se nostaa yleensä kysyntää myös vintage-tuotteissa. Hyviä esimerkkejä uudistuotannosta ovat Tapio Wirkkalan 1970-luvulla suunnittelemat Niva-lasit, jotka Iittala julkaisi rajoitettuna erikoiseränä tänä keväänä ja Paavo Tynellin valaisinklassikot, joista osa kuuluu nykyään tanskalaisen design-yritys Gubin valikoimaan. Uustuotantona klassikoita on usein huokeampaa hankkia omaksi kuin alkuperäisinä.

Francklyssä ostaminen ja myyminen on luotettavaa ja asiantuntevaa

Franckly tarjoaa kodin designista kiinnostuneille yhteisön, jossa tuotteista ollaan valmiita maksamaan niiden arvon mukaan. Kaupankäynti markkinapaikallamme on tehty helpoksi ja turvalliseksi sekä ostajille että myyjille. Markkinapaikallamme ei ole sallittua myydä kopioita tai väärennöksiä. 

Laadun takaamiseksi käymme myynti-ilmoitukset tarkasti läpi ennen niiden julkaisua. Tämän lisäksi kaikki myyjämme ovat rekisteröityneitä palvelun käyttäjiä. 

Tarjoamme tukeamme myös myyjille. Myytävät tuotteet tulee hinnoitella itse, mutta uudemmissa tuotteissa tiedossamme on jälleenmyyntihinnat ja keskihinta, jolla kyseinen tuote on aiemmin myyty Francklyssä. Palvelumme taustalla on asiantuntijoita ja design-intoilijoita, joilta tunnistusapu tai muu konsultointi onnistuu poikkeuksetta. 

Franckly on Finnish Design Shopin luoma alusta, jossa voit helposti ostaa ja myydä korkealaatuisia käytettyjä designtuotteita. Francklystä voit tilata käytettynä mm. Artekin, Louis Poulsenin ja Vitran tuotteita.

LOTTA KUUTERI

Francklyn Business owner, tuore äiti, feministi ja vähitellen helsinkiläistynyt tamperelainen. Opiskellut Aalto-yliopistossa. Työhistoria koostuu myynnistä designin parissa, niin b2b kuin b2c puolella. Paras tapa latautua on perheen parissa tai suunnistusmetsässä.

‎Vieraskynä

Haluatko sinäkin vieraskynäilijäksi? Lähetä tekstisi osoitteeseen evita@mimmitsijoittaa.fi!

Edellinen
Edellinen

Diili-kilpailija Dora Palmroos tekee töitä intohimonsa parissa ja toteuttaa itseään – ”Positiivinenkin stressi uuvuttaa”

Seuraava
Seuraava

Asuntosijoittajan viisi yleisintä virhettä – kuinka ne taklataan