Uusi audiopalvelu Briif kokoaa laatujournalismia yhden maksun alle

Audiojournalismia tarjoavan startup-yritys Briifin tavoitteena lisätä nuoren yleisön journalismin kulutusta. Suureksi suomalaiseksi kuluttajabrändiksi tähtäävä Briif haluaa ponnistaa myös Euroopan markkinoille.

Mimmit sijoittaa -median perustaja Pia-Maria Nickström on perustanut uuden yrityksen, audiopalvelu Briifin. Kuva: Mona Salminen

”Teemme journalismille saman, minkä äänikirjasovellukset ovat tehneet kirjoille”, toteaa startup-yritys Briifin toimitusjohtaja ja Mimmit sijoittaa -mediasta tuttu Pia-Maria Nickström.

Briif on syys-lokakuun vaihteessa lanseerattava audiojournalismia tarjoava sovellus, joka kokoaa valikoidut artikkelit Suomen laadukkaimmista lehdistä ääneen luettuna – kaikki yhdessä sovelluksessa ja yhden kuukausimaksun alla. 

Nickströmin mukaan Briif on solminut sopimukset Suomen suurimpien mediatalojen, eli Sanoman, A-lehtien, Alman ja Otavamedian, kanssa. Palvelusta löytyvät muiden muassa Suomen Kuvalehti, Talouselämä, Gloria ja Hyvä terveys.

”Mukana on lisäksi muutama pienempi kotimainen toimija ja myös kansainvälisiä lehtiä, kuten The Economist ja Financial Times”, Nickström kertoo.

Äänimedia on nuorten suosikki

Ajatus Briifistä syntyi, kun Nickström pohti kollegoidensa kanssa, miten Mimmit sijoittaa -median artikkelit tavoittaisivat suuremman kohderyhmän ja näkyvyyden ilman kustannuksia. Koska Mimmit sijoittaa -podcast oli menestynyt hyvin, he päättivät kokeilla artikkeleiden julkaisemista audiomuodossa päätoimittaja Evita Lestisen lukemana.

”Huomasimme nopeasti, että audioartikkeleiden kuulijamäärät olivat moninkertaisia lukijamääriin verrattuna. Jos me pienenä mediana saimme kasvatettua levikkiä audion avulla, miksi suuret mediatalot eivät pystyisi samaan?”

Nickströmin mukaan Briifin tärkein kohderyhmä on nuoret. Jo sovelluksen suunnitteluvaiheesta asti tavoite on ollut saada nuoret kuluttamaan enemmän journalistista sisältöä.

Kuunteleminen on siihen mieluinen tapa. Siitä kertoo esimerkiksi Filosofian maisteri Lotta-Sofia La Rosan tuore väitöskirja, josta muun muassa Helsingin Sanomat uutisoi elokuussa. La Rosan tutkimus perustuu kahdeksasluokkalaisten kokemuksiin lukumotivaatiosta uusilla kirjamuodoilla, e- ja äänikirjoilla, painetun kirjan rinnalla.

Tutkimuksen mukaan suurin osa nuorista valitsisi eri kirjamuodoista äänikirjan. Väitöskirjan mukaan pitkien tekstien lukeminen saattaa tuntua nuorista hankalalta ja vieraalta.

Luotettavaa ja houkuttelevaa journalismia yhdessä sovelluksessa

Mediatalot ovat etsineet jo pitkään ratkaisuja nuorten lukijoiden houkuttelemiseksi

”Nuoret viettävät paljon aikaa somessa, jossa leviää myös disinformaatiota. On yhteiskunnallisesti tärkeää pohtia, miten laadukas journalismi saadaan tarjoiltua heille yhtä houkuttelevassa muodossa kuin vaikkapa uutiset somessa”, Nickström sanoo.

Nickström huomauttaa myös, että nuoret ovat harvemmin valmiita maksamaan monesta eri lehtitilauksesta.

”Briif seuraa sitä kulutustottumusta, jossa striimataan musiikki, sarjat, kirjat ja podcastit sellaisista sovelluksista, jotka kokoavat sisällöt yhteen paikkaan.”

Kohderyhmä on huomioitu myös journalististen juttujen kuratoinnissa. Briif hyödyntää juttujen valikoimisessa paitsi päätoimittajien ammattitaitoa myös omaa näkemystään siitä, mikä nuoria kuuntelijoita kiinnostaa.

”Audiomuodossa menestyvät erityisesti pitkät ja tarinalliset jutut. Sen sijaan juttuja, joissa on paljon numeroita ja graafeja ei kannata kääntää kuunneltavaan muotoon. Myös lyhyet uutisjutut toimivat paremmin luettuina.”

Briif tähtää Suomesta Euroopan markkinoille

Toimitusjohtajana Nickströmin tärkein tehtävä on ollut rahoituksen kerääminen, eli sijoittajien vakuuttaminen yrityksen kasvupotentiaalista.

Nickströmin mukaan tilanne rahoituksen suhteen on nyt riittävän hyvä, jotta yritys pystyy kasvattamaan tilaajakuntaansa nopeasti. Briifin kaltaiselle kasvuyritykselle, joka ei tuota vielä lainkaan voittoa, rahoituksen saaminen ei ole ollut kuitenkaan yksinkertaista.

”Kaikessa startup-sijoittamisessa on valtavan suuri riski siihen, että yritys ei pysty lunastamaan lupauksia, joita sijoittajille tekee. Suurin osa rahoitusta keräävistä startup-yrityksistä ei pysty palauttamaan rahoja takaisin sijoittajille, saati tekemään tuottoa.”

Koska kyse on sijoittajan kannalta hyvin korkean riskin sijoittamisesta, myös yrityksen tavoitteet täytyy olla korkealla. Nickströmin mukaan Briif tähtääkin Euroopan johtavaksi audiojournalismialustaksi.

”Suomi on markkinana liian pieni Briifin kaltaiselle kuluttajasovellukselle. Koska yksittäinen asiakas tuo vain noin kymmenen euron kuukausimaksun suuruisen liikevaihdon, bisneksen kannattavuudelle on välttämätöntä, että tilaajia on paljon.”

Suomi on Briifin ensimmäinen markkina, mutta aina uusille markkinoille siirryttäessä yritys tulee solmimaan sopimukset paikallisen mediakentän kanssa. Se erottaa Briifin kilpailijoista, kuten brittiläisestä Curiosta, joka julkaisee sisältöjä vain englanniksi.

”Briif on vähän kuin se fiksu kaveri, joka pitää sinut ajan tasalla kiinnostavimmista aiheista ja ilmiöistä. Siksi on tärkeää, että mukana on paikallista journalismia, ei vain kansainvälisiä julkaisuja.” 

Anu Pekonen

Hyviä tarinoita ja kirjoittamista rakastava journalisti, joka fiilistelee livemusiikkia ja vintagelöytöjä. Mimmit sijoittaa -median toimittaja.

Edellinen
Edellinen

Pohditko, oletko oikealla alalla? – Kysy itseltäsi nämä 7 kysymystä 

Seuraava
Seuraava

Millaiset ovat lainojen korkojen lähitulevaisuuden näkymät?