Femtech kuroo umpeen naisten terveyteen liittyvää tietovajetta
Femtech-alan huima kasvu ja positiiviset tulevaisuusnäkymät ovat puhuttaneet viime vuosien aikana erityisesti kasvuyrityskentällä. Mitä Femtech on ja onko hyödyllistä erotella femtech-yritykset omaksi kategoriakseen muista teknologiayrityksistä?
Termillä “femtech” viitataan tuotteisiin, palveluihin ja mobiilisovelluksiin, joiden päämääränä on edistää naisten terveyttä ja hyvinvointia. Esimerkkejä alan toimijoista ovat muun muassa kuukautiskuppeja valmistava Lunette sekä kuukautisten ja ovulaatioiden seurantaan räätälöity mobiilisovellus Flo.
Femtech-markkina on kasvanut viime vuosien aikana vauhdilla, eikä kehitykselle povata loppua. Arvioiden mukaan markkinan arvo tulee olemaan vuonna 2025 yli 50 miljardia dollaria.
Naisten terveysongelmista tarvitaan lisää tutkimustietoa
Femtech-ala oli vahvasti esillä myös joulukuun alussa järjestetyssä kasvuyritystapahtuma Slushissa. Osana tapahtumaa järjestettiin paneelikeskustelu, jossa pureuduttiin siihen, miksi nimitämme naisille suunnattua teknologiaa femtechiksi samalla kun miehille suunnattua teknologiaa kutsutaan lyhyesti teknologiaksi.
Paneelikeskustelussa aiheeseen syventyivät Deepali Nangia pääomasijoitusyhtiö Speedinvestistä, Pauliina Martikainen pääomasijoitusyhtiö Maki.vc:ltä, Sarah Nöckel pääomasijoitusyhtiö Northzonelta sekä Grace Health femtech-yrityksen perustaja Thérèse Mannheimer.
“Kun mikä tahansa asia putoaa normin ulkopuolelle, siihen liitetään yleensä etuliite”, Mannheimer selittää.
Historian valossa miehet ovat olleet lääketieteen normi, sillä lääketieteellisessä tutkimuksessa naiset ja naisten terveysongelmat ovat jääneet huomattavasti vähemmälle huomiolle kuin miehet ja miesten terveysongelmat.
Tämän vuoksi naisten terveysongelmista on saatavilla rajattu määrä tietoa ja siten myös rajallinen määrä ratkaisuja.
Maki.vc:n sijoitusjohtaja Pauliina Martikainen korostaakin, että naisten terveyteen liittyvälle tiedolle, palveluille ja tuotteille on tilaa ja tarvetta koko naisten eliniän ajalle.
Niche-markkina vai lähes 4 miljardin henkilön markkina?
Vaikka paneelikeskustelun osallistujat iloitsivat naisten terveyteen liittyvien tuotteiden ja palveluiden lisääntymisestä, heillä oli ristiriitaisia näkemyksiä femtech-termin hyödyllisyydestä.
Keskustelijat pohtivat, että termin käyttö saattaa osaltaan jopa lisätä pääomasijoitusmarkkinoiden sukupuolittuneisuuteen liittyviä ongelmia eli muun muassa sitä, että naisvetoisten yritysten on haastavampaa saada rahoitusta kuin miesvetoisten yritysten. Vuonna 2020 ainoastaan 2,3 % pääomasijoituksista kohdistui naisten johtamiin kasvuyrityksiin. Femtech-alan yritykset ovat usein juuri naisten perustamia.
“Kun tech-sanan eteen lisätään etuliite fem, saattaa syntyä mielikuva, että kyseessä on niin kutsutun niche-yleisön eli pienen asiakaskunnan yritys. Tämä on harhaanjohtavaa, sillä puolet maailman väestöstä on naisia eli femtech-yritysten potentiaalinen yleisö on valtava”, Mannheimer toteaa.
Huomio naisten terveyteen
Naisten terveysongelmia ei ratkota kasvuyrityskentässä ainoastaan naisten voimin, sillä 88 % pääomasijoitusyhtiöiden päätöksentekijöistä on miehiä. Paneelissa keskusteltiin myös siitä, karkoittaako kyseinen terminologia potentiaalisia pääomasijoittajia.
“Eräs pääomasijoittajana työskentelevä mies kertoi minulle, että hän ei sijoita femtech-yrityksiin, sillä hän ei miehenä voi ymmärtää liiketoiminnan ydintä”, enkelisijoittaja Deepaali Nangia kertoo.
Nangian mielestä pääomasijoittajan täytyy kuitenkin ylipäätään nähdä vaivaa suurimmassa osassa tapauksia, jotta tämä voi aidosti ymmärtää sijoituskohteena olevan yrityksen liikeideaa ja potentiaalia.
“Kysyin häneltä, että syntyikö hän maailmaan ymmärtäen kryptovaluuttoja tai lohkoketjuja”, Nangia jatkaa.
Kritiikin ohella femtech-termi nähtiin myös hyödyllisenä, sillä se on lisännyt huomiota ja panostuksia naisten terveyteen liittyvien ongelmien ratkaisuun. Lisäksi se nähtiin myönteisenä merkkinä muutosta edistäville yrittäjille.
“Kun annamme tekemällemme muutostyölle nimen femtech, se tuntuu todellisemmalta. Siltä, että teemme aidosti jotain ja saamme aikaan muutosta”, Mannheimer korostaa.